neděle 22. května 2016

Sítě



Po dlouhé době jsem se pustila do čtení knih českých autorů. Jako začátek jsem si vybrala poměrně novou knihu Sítě od Petry Dvořákové. Nemohla jsem udělat lepší volbu!

Sítě jsou knihou, která obsahuje tři zdánlivě spolu nesouvisející příběhy. Jde o příběhy tří naprosto odlišných žen, které však jedno spojuje. A to jejich nízké sebevědomí, které je následně ovlivňuje v mezilidských vztazích.


Hlavní hrdinkou prvního příběhu je mladá učitelka Kristýna. Po rozvodu zůstane se svým malým synem sama, až se jednoho dne seznámí s charismatickým a úspěšným Jáchymem. Ten ji zahrnuje dárky, přízní a zároveň skvěle vychází i s Kristýniným synem. Kristýna si nevěří a má obavy, že ji Jáchym opustí. Přes pochyby o sobě samé nevidí varovné náznaky, že vše není takové, jaké by mělo být. Při čtení tohoto příběhu jsem měla chuť rvát si vlasy a Kristýnu zachránit. Líčení jednotlivých situací a reakcí postav bylo neskutečně autentické. Já jen četla a četla, hltala jsem stránky a nemohla jsem přestat.



V druhém příběhu se setkáváme s Karolínou. Ta si při svém čtvrtém těhotenství uvědomí, že žije přesně tak, jak nikdy žít nechtěla. A přesně jako její matka. V zajetí mezi péčí o děti a náboženstvím. Svoji zdánlivě bezvýchodnou situaci se rozhodne přes email konzultovat s knězem Ambrožem. I u Karolíny jsem měla chuť vyběhnout a pomoci jí. Zejména od jejího nábožensky fanatického manžela. I druhý příběh byl napsaný velmi sugestivně. Avšak nenuceně sugestivně. Ač byl napsán formou emailu, neztratil spád a velice dobře se četl.

V závěrečném příběhu se setkáváme s Naďou. Ta je svázána a zároveň poháněna svou touhou být dokonalá. Naďu naprosto fascinuje, jak je snadné hrát si s lidmi a s mocí nad nimi. Zpočátku zodpovědná a šikovná zdravotní sestra, která toužila pracovat u dlouhodobě nemocných seniorů, se po letech stane cynickou avšak úspěšnou obchodnicí v medicínském průmyslu. Bohužel tento příběh mi přišel poněkud slabý. Respektive – první dva příběhy této knihy byly tak dokonalé, že třetí příběh vyznívá poněkud průměrně. Byl z nich nejméně uvěřitelný a autentický. Dokonale vystižené postavy a situace, které byly v prvních dvou příbězích jednoznačně skvěle zachycené, mi ve třetím příběhu přišly naopak slabší. Oceňuji zachycení rostoucího cynismu Nadi s postupnými roky odpracovanými ve zdravotnictví. Ale jinak bylo vše velice málo propracované a trochu odfláknuté. Přijde mi, jak kdyby poslední příběh napsal někdo jiný nebo autorka před mnoha a mnoha lety.




I přes moje výhrady ke třetímu příběhu knihu rozhodně doporučuji. Ba co víc, jsem z ní nadšená. Zakolísání u posledního příběhu autorce díky vysoce nadprůměrným prvním dvěma příběhům odpustím. Jestli chcete něco silného, čtivého a poutavého, Sítě jsou přesně pro Vás. Mne navíc tato kniha nakopla, abych se zaměřila na české autory, na které jsem v posledních měsících zapomínala. Ukázala mi, jaká je to škoda, protože i u nás v současné době vznikají skvělá díla.  


Za poskytnutí knihy na recenzi děkuji sympaťákům z eshopu http://www.martinus.cz/. Knihu si můžete prohlédnout a pořídit zde



6 komentářů:

  1. Paráda, takže jsem se definitivně rozhodla, že si ji přečtu :) díky za usnadnění rozhodnutí, váhám nad tím už dlouho.
    Kateřina
    trojtecka.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
  2. O téhle knize jsem už hodně četla. A vypadá zatraceně dobře. :D :)
    Find joy in the ordinary

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mne je až líto, že už jsem jí četla. Doufám, že autorka zase brzy něco napíše a já si mezi tím koupím její dřívější knihy :)

      Vymazat
  3. Tak to som dobre vybrala, od autorky som čítala iba detskú knihu Flouk a Líla, takže je najvyšší čas pustiť sa aj do jej tvorby pre dospelákov :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To určitě je, Sítě teď každému cpu :D Už jsem si stihla dokoupit její předchozí knihu Já jsem hlad, Sítěmi mne autorka na svoji tvorbu hodně navnadila

      Vymazat