čtvrtek 26. května 2016

Jestli chceš


Musím se přiznat, že autorku Helle Helle jsem prvně zaznamenala díky jejímu jménu. Naštěstí jsem nezůstala jen u pousmání se nad pseudonymem a rozhodla jsem se pustit do její novinky s názvem Jestli chceš.

Jde o krátkou, sto čtyřiceti stránkovou prózu. Hlavní hrdiny Roara a Vejmandovou svede dohromady náhoda. Oba si jdou zaběhat a oba se ztratí. Při bloudění lesem a zoufalém hledání cesty ven narazí jeden na druhého. Smráká se a oba mají obavy z chladné noci v přírodě. Situace je donutí spojit síly dohromady. Zdánlivě banální začátek se vyvine až ve snahu přežít.



Kniha je poskládaná z vyprávění Roara, které počíná blouděním v lese a pokračuje sledem náročných situací. Roarovo líčení současnosti je prokládáno vyprávěním Vejmandové. Ta vypráví novému kamarádovi o svém životě, zejména o mnohých svých prohrách.

Jde vlastně o úplně normální povídání o životě. Ale ono není tak úplně normální. Vyprávění nemusí obsahovat spoustu velkých slov, složitých vět či komplikovaného jazyka. Kniha Jestli chceš je napsána tak minimalisticky a vlastně obyčejně, až právě tohle je důvodem, proč jsem si knihu oblíbila. Oproštění od zbytečného balastu, kniha šla rovnou k věci. To ve mně způsobilo pocit, že čtu něco silného a pravdivého.



Tuhle minimalistickou knihu rozhodně doporučuji. Není to nic velkého, dějového, akčního či hluboce filozofického. Jestli chceš vlastně nemá pořádný začátek, ani pořádný konec. Přesto mne tahle přímočará a vlastně trochu divná kniha chytla. 


Za poskytnutí knihy k recenzi děkuji sympaťákům z nakladatelství Paseka

8 komentářů:

  1. Knížku jsem četla a taky se mi svým způsobem líbila :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Úplně chápu, jak to myslíš. Vztah k této knize se těžce popisuje.

      Vymazat
  2. Tiež ma to zaujalo pre tú formu, akým je podaná. Obyčajne neobyčajný príbeh o dvoch ľuďoch. Ani by som nevedela povedať, čo presne ma bavilo, ale tiež som dala knihe 4 hviezdičky.
    Mimochodom ten koláč na druhej fotke vyzerá výborne :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak, těžko se říká v čem ta kniha člověka dostala a bavila.
      Koláč je mamky dílo, takže vyřídím ;)

      Vymazat
  3. Minimalismus v literatuře mám čím dál radši, je to jako svěží vítr, když se nemusím prokousávat tunou popisů a vedlejších dějů. Děkuju za tip

    OdpovědětVymazat
  4. To vypadá moc dobře, ráda zkusím. A ten koláč na fotce mě navnadil - odpoledne peču :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To mne těší, že recenze zaujala. Koláč pekla mamka, už si stačila všimnout pochval tady v komentářích :D

      Vymazat