úterý 8. prosince 2015

Okamžik všeho


Hlavní hrdinka knihy Okamžik všeho Maggie je propuštěna z IT firmy v Silicon Valley. Svoje z ničeho nic volné dny tráví čtením laciných romantických knih v místním zašlém antikvariátu. Selhala jak podle své matky, protože je nezaměstnaná a svobodná, tak podle svého nejlepšího kamaráda, neboť ztrácí čas v antikvariátu a nehledá si novou práci.

Maggie se v antikvariátu připlete do ruky výtisk knihy Milenec lady Chatterleyové. Při jejím čtení na okrajích knih objeví vzkazy muže a ženy, dvojice, která se nikdy nepotkala, avšak na volném místě v ohmatané knize si dokáže dopisovat o svých nejhlubších pocitech.

Na knihu jsem se hodně těšila, protože koho by nelákal příběh, který se točí kolem knihy a antikvariátu, že jo. Kniha má však pár ale, díky kterým si na ni za pár měsíců ani nevzpomenu.

Hrdinové knihy Okamžik všeho jsou zejména těžko uvěřitelní. Neříkám, že se všichni mají chovat podle mých představ, ale mají být vykresleni tak, aby čtenář autorovi jeho hrdiny věřil, což se v této knize neděje. Někteří lidé jsou překombinovaní, jiní zase zbytečně ploší.

Okamžik všeho je bohužel knihou, která se bude dát dobře číst jen pár let, pak už bude pro čtenáře retro. Kniha se hemží LinkedInem, Instagramem, blogy, Twitterem, Yelpem atd. Navíc spoustu těchto věcí nezná ani průměrný Čech, takže nevím, co budou například moji rodiče, natož prarodiče říkat na to, že když někdo hledá v Silicon Walley zaměstnání, je nadšený z doporučení na LinkedInu. Pro mnohé z nás jsou sociální sítě a nejrůznější aplikace nedílnou součástí života, takže chápu, že když někdo píše román ze současnosti, nevyhne se jim. Ale zejména na začátku knihy je zmínek o všemožných sítích a aplikacích tolik, že to celé působí až strojeně a komicky, v horším případě trapně.



Neodpustím si alespoň jednu zmínku o obálce. Pokud mne sledujete pravidelněji, tak víte, že jsem na ně zaměřená, a i když se snažím nedat na dojem z obálky, stejně se nemůžu tomu povrchnímu hodnocení ubránit. Jednoduchá a zapamatovatelná obálka knihy Okamžik všeho se mi velmi líbí.


Z knihy jsem byla zpočátku poněkud rozpačitá, pak se ale příběh rozběhl a dostal zajímavý spád. V průběhu jsem pak začala úsilí Maggie změnit svůj život i krachující antikvariát fandit. I tak ale ve mně kniha Okamžik všeho nezanechala větší dojem. Není vyloženě špatná, jde spíše o šedý průměr. Pokud chcete jednodušší četbu, která bude odsýpat, doporučila bych Vám ji. Ale i v žánru oddechovka lze najít výraznější tituly, než je tento.

2 komentáře:

  1. No přemýšlela jsem o ní, potom jsem si pročetla pár recenzí a raději jsem si objednala Nonstop knihkupectví pana Penumbry, Příběhy opředený život A. J. Fikryho a Dash a Lily Kniha přání. Minimálně u toho nonstop knihkupectví jsem četla, že je mnohem lepší než Okamžik všeho. Ale třeba na ní časem taky dojde, těch knih o knihách přece jen není tolik :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na Příběhy opředený život se taky chystám :) o Nonstop knihkupectví jsem ještě neslyšela, takže jdu googlit, děkuju za tip ;)

      Vymazat