pondělí 16. března 2015

Stará dáma vaří jed

Autor humoristických knih Arto Paasilinna je podle mého názoru v Česku nezaslouženě stále spíše málo známým spisovatelem. Ačkoliv jsou jeho knihy velice čtivé a nenáročné, což však nesnižuje jejich hodnotu, na našem knižním trhu rozhodně nefigurují na předních místech prodejnosti.
K recenzi jsem si vybrala jednu z mých nejoblíbenějších knih tohoto finského autora, dílo Stará dáma vaří jed. Ačkoliv jde o humoristický román, nevyhýbá se zásadním a vážným otázkám jako je stárnutí, domácí násilí či recidiva.

Hlavní hrdinkou knihy je starší vdova po plukovníkovi, Linnea Ravasková. Tato důchodkyně žije v malém domku na finském venkově. Mohlo by se zdát, že Linnee nemůže nic scházet – má dostačující penzi a po zajímavě prožitém životě žije ve svém malém domku. Staré paní opravdu nic nechybí, naopak ji něco přebývá – a to její synovec Kauko se svými kumpány. Linnea svého synovce po smrti jeho matky vychovala, avšak Kauko místo vděku projevuje vůči stařence naprosto jiné city. Má pocit, že je nespravedlivé, že má stará vdova větší důchod než on podporu v nezaměstnanosti, když je přeci na vrcholu sil a potřebuje si užívat. Nejradši by byl, kdyby Linnea zemřela a on po ní zdědil její majetek. Čekání na smrt své tety si krátí každoměsíčními návštěvami u ní doma, ne náhodou v době vyplácení starobní penze. Stařenka se však jednoho dne rozhodne Kaukovi a jeho dvěma kumpánům vzepřít. Následuje nejen řada až absurdních situací, ale také pár mrtvol.


Z knihy mi bylo zpočátku hodně smutno. Příběh staré paní, kterou týrají tři mladíci, a ona nemá možnost se oficiální cestou násilí bránit, rozhodně neodpovídal mému očekávání, kdy jsem si chtěla přečíst zábavnou a oddechovou knihu. Naštěstí jsem tyto pasáže rychle přečetla a následně si pořádně užila zbytek knihy. Celou dobu jsem držela Linnee palce a přála třem tyranům velkou odplatu. Ta také přišla! Doufám, že i Vy si užijete parádní výkon stařenky, která se rozhodla, že ještě nepatří do starého železa a jen tak se nějakým hulvátům nevzdá. 

5 komentářů:

  1. Přiznám se, že jsem ještě nic nečetla od tohoto autora a dle anotace mě to ani tak nezaujalo, ale díky tvé recenzi možná začnu postupně měnit názor! Moc pěkný blog a pěkně napsaná recenze, pro mě by klidně mohla být i delší ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Snad si k němu cestu najdeš ;) Moc se mi líbil i Autobus sebevrahů nebo Krátká paměť pana rady. Díky za pochvalu, od tebe si jí moc vážím, mám ráda tvůj blog :) Nejsem zrovna příznivcem dlouhých recenzí, takže krátké jsou spíše záměr

      Vymazat
  2. Děkuji za hezkou recenzi ke knize. Určitě si ji přidám k seznamu zajímavých knih, které stojí za přečtení.:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc ráda slyším, že tě zaujala. Kniha totiž rozhodně stojí za to, takže mě vždycky potěší, když se k ní někdo díky mé recenzi dostane :)

      Vymazat
  3. Povedená recence. Díky tobě po Staré dámě (opět) sáhnu, navnadila jsi mě :)

    OdpovědětVymazat