úterý 9. června 2015

Spočítej hvězdy



Dnes Vám chci představit knihu americké autorky Lois Lowryové Spočítej hvězdy. Díky ní jsem se dozvěděla o pro mě dosud neznámé epizodě druhé světové války, a to o Židech v Dánsku. Nejde však o nudný soubor faktů, ale o velice poutavě napsaný příběh. 

Kniha nás přivádí do Dánska roku 1943. Školačky Annemarie a Ellen jsou ještě malé na to, aby si uvědomovaly, že válka přináší i horší důsledky než chabé zásobování Kodaně či německé vojáky, kterých by se dle názoru dospělých měly bát. Jednoho dne se však rodiče Ellen dozvídají, že místní Židy čeká přesídlení. Jejich přátelé, rodiče Annemarie se rozhodnou jim pomoci a spolu s dalšími odbojáři se jim podaří dostat Židy na rybářských lodích do neutrálního Švédska. Tímto způsobem bylo zachráněno kolem 7000 Dánských Židů. Podle mne jde o neuvěřitelně vysoké číslo a troufám si říct, že leccos vypovídá i o charakteru a nasazení místních.



Smyšlený příběh Annemarie a Ellen, který však stojí na reálných historických faktech, mne velice oslovil. Ukazuje nám odvahu úplně obyčejných lidí. Žádní oslavovaní hrdinové, generálové, prezidenti, ale malá holka a rybář. Nestaví na hodnotách jako je sláva, ale na přátelství a pospolitosti. Já vím, zase se tu dojímám :) když ono to jinak opravdu nejde. Silná lidskost této knihy totiž zasáhla i mne. Z knihy Spočítej hvězdy ani tak nejsem nadšená pro její literární hodnotu, ale spíše pro to, jak čtenáři nenásilným způsobem představí jednu kapitolu dějin.


Konec knihy je trochu patetický, ale já si přesto neodpustím se s Vámi o něj podělit: ".... chtěl bych, abyste všichni měli na paměti, že nesmíte ve snech vzpomínat na dny před válkou, ale že musíte snít, mladí i staří, o ideálu lidské slušnosti vzpírající se úzkoprsosti a předsudkům. To je ten velký dar, po kterém naše země lační, něco, na co se může těšit každý pasáček a do čeho se může začlenit, věc, pro kterou může pracovat a bojovat. Po tomhle daru - daru lidské slušnosti - nepochybně dodnes lační všechny země. A já doufám, že tenhle dánský příběh nám připomene, že je možné takhle žít."


5 komentářů:

  1. O Dánsku za 2. světové se u nás moc nemluví, o to víc mě ta knížka zaujala, výborný tip :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc mě těší, když slyším, že někoho moje recenze zaujme natolik, že by si knihu i přečetl :)

      Vymazat
    2. O knize už jsem slyšela. Mám v plánu si ji také přečíst. Pokud jsi ještě nečetla, doporučuji také knihu Dárce od stejné autorky. Má také silný a skvělý příběh k zamyšlení. Snad česky brzy vyjdou i jiné knihy od této autorky, protože si myslím, že je skvělá.

      Vymazat
    3. Děkuji za tip :) o Dárci jen vím, že vyšel, ale víc jsem o něm neslyšela. Asi bych to měla trochu progooglit :ú

      Vymazat